Gäller konsumentköp inom Sverige/EU. Allohylla.se:s policy kompletterar dina lagstadgade rättigheter och begränsar dem aldrig.
1) Ångerrätt (14 dagar – lagstadgad)
Du har ångerrätt i 14 dagar när du handlar på distans (online). Fristen räknas från dagen efter att du tagit emot varan (vid delleveranser: efter sista varan). För tjänster/digitalt innehåll utan fysisk bärare räknas fristen från dagen efter avtalets ingående.
Så här utövar du ångerrätten
Meddela oss inom ångerfristen (e-post räcker). Skicka tillbaka varan inom 14 dagar efter ditt meddelande. Du får hantera varan för att bedöma dess egenskaper och funktion, men du ansvarar för värdeminskning om den hanterats mer än nödvändigt.
Kontakt: info@allohylla.se
Returadress: Ramstadgatan 4C, 595 40 Mjölby
2) Kostnader & återbetalning
-
Du betalar normalt returfrakten (om inte vi erbjuder fri retur).
-
Vi återbetalar varans pris + billigaste standardfrakt ut till dig. Tillägg för expressfrakt återbetalas inte.
-
Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att vi fått varan i retur eller bevis på att den har skickats. Vi kan hålla inne återbetalningen tills varan kommit oss tillhanda eller tills du lämnat bevis på återsändandet. Återbetalning sker via samma betalningssätt om inte annat avtalas.
3) Undantag – vad gäller för vårt sortiment?
För vårt nuvarande sortiment tillämpar vi inga särskilda undantag utöver vad lagen anger. Nedan förtydliganden som är relevanta för oss:
-
Reavaror: Ångerrätten gäller även reavaror (om inget lagligt undantag är tillämpligt). En generell regel “reavaror återbetalas ej” är inte tillåten.
-
Livsmedel (t.ex. kaffe): Ångerrätten gäller om förpackningen är obruten och varan är säljarbar. Om förseglingen brutits och varan av hälso-/hygienskäl inte är lämplig att återlämna, gäller inte ångerrätten. (Gäller t.ex. öppnade livsmedelsförpackningar.)
Om vi inför andra produktkategorier som omfattas av lagstadgade undantag, informerar vi tydligt på produktsidan i förväg.
4) Frivilligt öppet köp (30 dagar – hemprodukter)
Utöver ångerrätten erbjuder vi öppet köp i 30 dagar för oanvända hemprodukter i originalskick och originalförpackning (gäller inte livsmedel, t.ex. kaffe). Detta är en extra kundförmån och påverkar inte dina lagstadgade rättigheter. Spara kvitto/orderbekräftelse.
5) Reklamation (fel på vara)
Du har reklamationsrätt i upp till 3 år för ursprungliga fel. Meddela oss inom skälig tid (anmälan inom 2 månader anses alltid skälig). Vid fel kan du ha rätt till avhjälpande/omleverans, prisavdrag eller hävning.
6) Byten
Vid storleks-/modellbyten inom ångerrätt/öppet köp: kontakta oss på info@allohylla.se för instruktioner. Defekta varor hanteras enligt reklamationsreglerna.
7) Frakt vid retur
Skicka returer spårbart och väl emballerat. Du ansvarar för varan tills den når oss. För dyrare varor rekommenderas fraktförsäkring.
8) Tvistlösning
Om vi inte kommer överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning. Vi följer ARN:s rekommendationer.
Senast uppdaterad: 23/09/2025